03 mars 2013

Siddharta

Trots en del stavfel så tror jag att det bästa jag sa under vår chatt var följande,


Vi diskuterade ett av citaten Hanna hade valt ("Ord gör inte rättvisa åt den hemlighetsfulla betydelsen, det blir alltid något..." s. 117) och jag tyckte väl mest att det var en liten fin men sorglig tanke. Det går inte att beskriva något så pass bra att den du beskriver det för får samma känsla som du hade när du upplevde det du beskriver.

Av alla kloka saker som sas i vår chatt var det här en av de sakerna som jag reagerade på,


jag hade nämligen inte tänkt på att boken var i tredje person och när Hanna uppmärksammade mig på det började jag fundera på hur boken hade sett ut om den var skriven ur en specifik persons perspektiv. Hade man kunnat sätta sig in i tankarna bättre om den var skriven från Siddhartas perspektiv eller hade den varit lika intressant från Govindas perspektiv eller någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar