25 november 2011

Reflektioner efter halvdagen 9 november - något du tänkt på, vill kommentera, vill diskutera?

Jag måste först och främst erkänna att jag inte kan så jättemycket om Islam, eller om någon annan religion heller för den delen. Jag vet inte hur de klär sig eller hur de ser ut. Men detta är inte bara negativt. Faktumet att jag inte vet "hur en muslim ser ut" eller "hur en jude ser ut" gör att jag inte kan dömma någon efter deras religion. Jag har inte heller någonting emot muslimer, judar, buddhister eller hinduer.

Men religion har jag någonting emot. Inte den religion där någon ber för att ens familj ska må bra, inte den religion där någon talar till sin gud för vägledning, inte den religion som gör att människor mår bättre och är glada. Men religion som hindrar folk från att vara vilka dem vill, som skapar krig och hat. Den religionen avskyr jag. Kristna som står utanför en avliden militärs begravning med plakat och skriker du kommer at hamna i helvetet för att du var homosexuell. Muslimer som stenar sina egna familjemedlemmar till döds för att dem oskyldigt anklagats för att ha varit otrogna. Den religionen, den får mig att må så otroligt dåligt och som ibland får mig att skämmas över att vara människa och inte veta bättre. Det är klart att det inte bara är kristna som ogillar homosexuella, eller bara muslimer som stenar varandra till döds. Men det är två exempel på när religion går från att vara någonting positivt som hjälper människor till någonting negativt som skadar fler människor än det hjälper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar