13 november 2011

Vad är du mest nyfiken på/fundersam över/irriterad på när det gäller Sveriges genom tiderna mest betydelsefulla författare, den mångomtalade August? Koppla gärna till lektionen!

August Strindberg. Första gången jag kom i kontakt med August Strindberg var när jag var på min kompis landställe ute på Kymmendö, vi besökte hans gamla hus och  de berättade att han skrev boken "Hemsöborna" där ute. Jag fick höra historierna om hur mycket öborna hade hatat honom efter att han hade skrivit klart boken och blev mycket intresserad av den, jag lånade boken och var jättespänd på att få läsa den.  Sen började jag läsa den och den var urtråkig, inte nog med att historien var tråkig, språket var värre än värst och jag la ihop boken efter bara några kapitel.

Sen dess har jag varit mycket skeptisk till Strindberg och hans litteratur. När jag fick höra att vi skulle jobba med Strindberg så var den första tanken "Nej, nej, nej, nej, nej. Inte Strindberg. Vad som helst, bara inte Strindberg." Jag kan väl säga att efter att vi spelat Leka Med Elden på teatern så är jag inte mer intresserad av Strindberg. Visst, han kan ha gjort mycket för litteraturen och för det svenska språket, och det tackar jag honom för. Men jag tycker personligen att hans böcker hör hemma i realismen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar